Tilbake for 12 mnd siden…

donor-egg-bank-iStock_000004489421-ivf-icsi-300x166Jeg og min samboer har vært i sammen siden feb 2011, nesten klisjé datoen, men 28 Februar, mer nøyaktig. Akkurat barn har ikke vært noe aktuelt, da jeg aldri trodd jeg ville møte den riktige. Noe som forandret seg helt og holden da jeg møtte min samboer. Ikke viste jeg da at jeg skulle gi slipp på alle verdens drømmer og reise muligheter for å ende opp i Sandefjord.

Tanken rund barnet dukket ikke opp hos meg, før jeg innså at jeg hadde truffet mannen i mitt liv. to år etter på. Jeg hadde for første gang slått meg ned i det voksne livet. Hatt fast følge, funnet nye drømmer og mål i livet. Da dukket de opp.

Jeg viste at vi skulle få problemer med å produsere,og utforskningen begynte å ta seg opp på nettet. Egentlig mye rundt hvordan sette i gang hele prosessen.  Selv om man finner mye på nettet, kan jeg ikke si at jeg fant så mye til å tilfredsstille meg personlig. Men jeg fant mange vanskelige ord og forkortelser , som allerede startet å gjenta seg ved første lege besøk. Noe jeg lærte meg fort.

Lista over disse ordene kan du lett finne ved denne linken

Vi hadde søkt om hjelp allerede et år i forveien. For  når man ikke kan få barn naturlig, er det regler som gjelder. Alder, helse, samliv og helheten. Som blodgiver viste jeg at jeg helsemessing var klar, men alderen min tilsvarte at jeg ikke kunne kaste bort ti år om vi ønsket et barn.

Vi fikk til sendt prøver ark, det samme året som vi hadde gått til legen om hjelp.  Der jeg skulle gi ikke bare en blodprøve men 8 blodprøver innen for menstruasjons tiden. Noe som var rene lottoen for oss,for jeg hadde en menstruasjon  på tre dager, jeg jobbet på sjøen i takt med perioden min, men av en eller annen grunn akkurat den perioden skulle den bli forsinket på tre dager, slik at jeg fikk mønstret av og tatt testen til riktig tid, uten noe stress.

I Januar i år ble vi innkalt til møte på Fertilitet avdelingen Skien. Vi fikk godt med informasjon og jeg fikk ta en ultra undersøkelse. Både livmor og eggstokker sto det bra til med, og legen forklarte oss at vi kommer til å IVF ; befruktning utenfor kroppen(nå begynner de herlige ordene)

 

Etter undersøkelsen og informasjonen valgte vi å vente å sette i gang i slutten av Februar, dette for å gjøre ting enklere for oss både økonomisk og arbeidslivet. Da det passet bedre å vente litt, for å la informasjonen synke inn i både kropp og sjel.

I dag kan jeg ikke si at jeg angrer på at vi ventet den ene mnd, samtidig som informasjonen fikk synke litt og vi fikk pratet mer om detaljene og tankene rundt alt som skjedde.  Vi som et par, har vokst utrolig på denne reisen…! 

 

Leave a Reply

