Det å elske sitt arbeid, å finne de små tingene å kjempe for!

for ca et år siden, mer eller mindre 19 juni 2012 begynte  jeg å jobbe som ekstrahjelp og vikar for Color Line. Dette har vært en drøm å jobbe på et skip. Jeg har egentlig ingen ting å gjøre på et skip, ikke har jeg marine utdannelse eller noen utdanning som tilsvarer at jeg har noe på en båt å gjøre, men like vel klarte jeg å få en fot inn på en båt. 2013-04-30 06.39.58

 

Kanskje ikke et skip med tre seil, som drar på de syv hav, men like vel en båt med saltvanns lukt, gyngende gang og måkeskrik.  Jeg kan leve lenge på å sitte på dekk, med en god kaffekopp og se båten legge til havn etter en lang arbeidsdag. Kjenne motorens herlige sukk, når den blir slått av for kvelden og menneskenes rastløse vesen står og venter på å mønstre av etter at arbeidsperioden er over.

Vær kveld sitter jeg fornøyd på dekk, nyter dette i  all slags vær, for det er denne korte perioden av arbeids dagen som jeg elsker over hele arbeidet på sjøen. Det kan sammenlignes med den samme perioden i stallen, når ingen er i stallen og hestene står fornøyd og spiser i sin egen verden. *Bare meg og min kaffekopp etter en dags arbeid.

 

Det er mye mer jeg elsker med å jobbe på båten og i stallen. Men akkurat dette tidspunktet på dagen, er den beste avsluttende dagen på en arbeidsdag. Begge jobbene krever mye av deg både fysisk og psykisk, du kan ikke bruke mye tid på å tenke på andre ting. Det er det jeg kanskje foretrekker mest med de to jobbene. sandefjord 18 mars 043

Forskjellen med de to jobbene er at man jobber mer med mennesker enn hester. Mindre taktikk og fremtid enn det du må gjøre på en trenings stall. hestene gir deg tid til å bli flinkere, lar deg lære på dine premisser og ikke minst lar deg gjøre de feilene som må til for at du skal bli flinkere.  På båten er du ganske avhengig av at mennesker liker deg, at du hele tiden yter best og ikke gjør feil. Men der igjen finnes det andre goder som ikke kan finnes på stallen, sjølukt, vind, bølger og lønningen.

 

19176_219405961495_6319760_n

Begge jobbene er langtidsdrivende, minst 13 timer av dagen. Det blir kortere stunder å nyte livet, men i gjengjeld, for du reist mye, se mye og nye mennesker. Når du endelig går på “fri” er det virkelig fri vi snakker om. Ikke over en helg eller hellig dag, men mange dager og lange netter;) Ikke alle stalljobber tilbyr slike løsninger, men noen gjør jo det av og til og det er det som er best.

 

 

Uansett hva du driver med finnes det noe du liker, som har med arbeidet ditt å gjøre, disse små tingene, må du selv passe på blir ekstra gode, slik at du kan finne deg selv til rette. 😉

 

 

 

 

Leave a Reply

